Şu sorular size yardımcı olabilir:
Kısa mesafede mi kullanacaksınız, uzun yol mu yapacaksınız?
İş ağırlıklı mı kullanacaksınız, aileniz için mi alıyorsunuz?
Hangi konfor elemanlarını istiyorsunuz?
Hızlı mı olmalı, güvenli mi yoksa ekonomik mi?
Kaç yıl süreyle kullanmayı düşünüyorsunuz?
Bu soruları kafanızda yanıtladıysanız, alacağınız araba konusunda bazı modelleri çoktan elemiş olacaksınız.
Galerilere gittiğinizde test sürüşü yaparak arabayı alıp almama konusunda daha kolay karar verebilirsiniz.
El araç alırken en önemli olan hususlardan bir tanesi aracı aldığınız yerin güvenilir ve kurumsal olmasıdır.
El aracın expertizinin yapılacağı yerin de kurumsal bir firma olmasına dikkat edin.
Aracı mutlaka yerinde görün ve mutlaka yakınlarınız ile birlikte aracı inceleyiniz. Araç alımını aceleye getirmeyiniz.
el aracı alırken imzalayacağınız belgeleri (Teklif formu, ruhsat bilgileri, noter sözleşmeleri varsa kredi sözleşme evrakları vb.) mutlaka dikkatlice okuyunuz.
Araç alımının gerçekleşmesi sonrasında Trafik ve kasko poliçelerinin de hemen yapılmasını ihmal etmeyiniz.
Araç alındıktan sonra da yeni ya da eski model olması fark etmeksizin aracınızı yetkili ya da özel serviste yağ bakımını yaptırınız.
Dikkat edilmesi gereken hususların başında geliyor diyebiliriz. Bu tip şanzımanlar, manuel viteslerin dayandığı sıcaklıklara dayanamazlar. Halk arasında söylenen “Otomatik Viteste Yağ Değişimi Sık Olmaz” dense de kesinlikle kulak asmıyoruz. Nasıl motor yağının kilometre ve gün olarak belli sınırları varsa şanzımanın da vardır. Motor yağı eksildiği zaman zarara ve aşınmaya yol açıyorsa şanzımanda da öyledir. Periyodik bakımlarında mutlaka yağ seviyesi kontrol edilmelidir. Şanzımanın bozulduktan sonra ki bakım maliyetini öğrenirseniz, yağ değişimi için mecbur hissedeceksiniz. Yağ değişimi, yağ tiplerine göre farklılık gösterse de, en fazla 60 BİN KM de bir yenilenmelidir.
2- Otomatik Vites Arabalarda Boşa “N” Pozisyonuna Almak
Bekleme durumu olmadığı sürece kesinlikle “N” konumuna getirmememiz gerekiyor. Araç giderken vitesi boş pozisyona getirdiğimiz zaman mekanizma da olan; yağlanma kesilerek vites kutusu yağsız kalıyor. İleri ki dönemlerde, sıklıkla yapılan bu hareket aşınmış ve bozulmuş otomatik şanzıman olarak karşımıza çıkıyor. “N” konumu dediğimiz gibi araç çalışır durumda bekleme yapacaksa alınmalıdır. Biliyoruz ki otomatik viteslerde, mesela ışıklarda beklerken araç sürekli aktif oluyor. Bunun nedeni frene bassak bile vitesin halen aktif olduğudur.
3-Otomatik Vitesli Araçlarda Kalkışlar
Özellikle bu konuyu Dizel araçlar için daha önemli olduğunu vurgulamak isterim. Dizel araçların açığa çıkardığı güç, motor ile birlikte vites kutusu üzerine geliyor. Ani kalkışlarda şanzımana çok yük bineceği için, dişlileri sıyırma gibi arızalara yol açabilir. Benzinli araçlarında kalkışları dikkatli olmalı, dizele göre uzun vadede bu hatalar gözükse de, olmaz diye bir şey yoktur. Kalkış hususu rampalarda da geçerlidir. Hill Holder özelliği yok ise fren-gaz ile hareket sağlanmalıdır. Rampada frensiz duran aracın tüm yükü viteste olacağı için aşırı ısınmalar gözükebilir.
4- Otomatik Araçlarda Park “P” Konumu
Aracınızı durduğunuz andan itibaren “P” konumuna almayı sakın unutmayınız. Park konumunda araca herhangi bir yük binmeyeceği için el freni ile desteklenirse daha sağlıklı olur. Park konumundan “D” konumuna geçireceğimiz zaman mutlaka frene basmalıyız. Yeni nesil Dsg, Cvt, Edc vb…şanzımanlarda buna izin vermese de daha eski versiyonlarda bu yaşanıyor.